Om troféer och achievements

trofé_240441667Idag är vi väldigt vana att få specifika utmaningar i våra spel och när vi väl klarat av dessa får vi någon slags belöning. I vissa fall är detta inte en belöning vi får i själva spelet utan faktiskt utanför det, i form av en achievement, för PC och Xbox, eller en trofé, för Playstation.Detta var något som populariserades i konsolgenerationen Xbox 360 och Playstation 3. Microsoft var först ut med detta under 2007 med sitt Gamerscore-system. Under samma år började även Valve erbjuda achievements på utvalda spel på sin plattform Steam och året därpå började Sony med troféer till sina Playstationspel.Det kanske började som en kul grej för spelare att sträva mot, utmana dem att spela spelet på ett viss sätt, klara av riktigt svåra delar av ett spel, och sedan kunna visa upp för alla andra att man åstadkommit detta. Men idag är detta en betydelsefull del av spelvärlden och det har spridit sig till delar av denna man kanske inte trodde.För ett antal år sedan öppnade en sajt på nätet kallad Casumo och belönade spelare med troféer för utmaningar och liknande. Detta var ju inget nytt, men Casumo råkar faktiskt vara ett casino, vilket ju gjorde detta betydligt mer förvånande.Achievements som ett fenomen är något det har skrivits en hel del om över åren och psykologi har visat sig vara ett område där mycket information har hämtats från. I en artikel på ign.com tittar man bland annat närmare på detta ur perspektivet i spelet Minecraft och relaterar det till Maslows behovstrappa.En annan inblick i detta ämne kan man hitta på gamasutra.com där man liknar jakten på achievements vid hoarding, även känt på svenska som patologiskt samlande, som blev en ny diagnos i DSM-5 under 2013, där personer konstant är ute efter att samla på sig saker och ting. Det kan vara lite allt möjligt eller något väldigt specifikt.